چگونه بازده مطالعاتی خود را افزایش دهیم ?

همه‌ی ما دوست داریم در زمان محدودی که در اختیار داریم، با بهترین کیفیت و بیشترین میزان بازدهی، درس بخوانیم. دوست داریم حجم زیادی از مطالب را مطالعه کنیم و مطمئن باشیم که همه‌چیز را به‌خوبی یاد گرفته‌ایم. برای رسیدن به این هدف، ناگزیریم در برنامه‌ی روزانه‌ی خود نکات خاصی را رعایت کنیم.

بهتر است همیشه بسته به میزان آمادگی خود، روز را با مناسب‌ترین کار آغاز کنید. اگر بعد از بیدارشدن از خواب، بهترین عملکرد ذهنی را دارید، بهتر است برنامه‌ی روزانه‌ی خود را با دشوارترین کار شروع کنید؛ اما اگر بعد از بیدارشدن چند ساعت طول می‌کشد تا عملکرد ذهنتان به ایدئال برسد، بهتر است روز خود را با درسی شروع کنید که برایتان ساده‌تر است و به آن علاقه دارید. با این کار، انگیزه‌ی کافی برای ادامه‌ی مسیر پیدا می‌کنید.

برای افزایش بازده عملکردتان، هر شب برای فردای آن روز، برنامه‌ بنویسید و به تک‌تک بخش‌های برنامه‌ی خود فکر کنید. حتی بهتر است کارهایتان را با توجه به روزی که در پیش دارید، اولویت‌بندی کنید. فکرکردن به برنامه در لحظات قبل از خواب باعث می‌شود ذهنتان نظم مناسبی در اجرای برنامه داشته باشد. برای داشتن انگیزه در به‌اتمام‌رساندن برنامه، آن را در جایی قرار دهید که در معرض دیدتان باشد و بعد از تمام‌کردن هر بخش، آن را علامت بزنید.

از آشفتگی در برنامه و انجام چند کار هم‌زمان پرهیز کنید. تا زمانی که یک کار را تمام نکرده‌اید، به سراغ کار بعدی نروید. گاهی پیش می‌آید که هم‌زمان با درس‌خواندن، توجهتان به مقاله‌ای مفید در اینترنت جلب می‌شود یا می‌خواهید به سؤالات دوستانتان در فضای مجازی پاسخ بدهید. این کار عملکردتان را کُند می‌کند و بازده کارتان را کاهش می‌دهد.

حتماً در بازه‌های زمانی منظم به خودتان استراحت بدهید تا ذهنتان برای یادگیری درس‌ها در بازه‌ی مطالعاتی بعدی آماده شود. استراحت را جدی بگیرید و از نظر جسمی و روحی به هشدارهای بدنتان توجه کنید.

مطالب مرتبط

author

مدیریت

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه