مقاله کاظم قلم‌چی : با این سه روش آزمون را بررسی کنید آزمون را چگونه بررسی کنیم؟برای بررسی آزمون این سه کار را انجام دهید

برای بررسی آزمون این سه کار را انجام دهید 

1- بهترین نمره هایتان مربوط به کدام درس هاست ؟ خوب فکر کنید چه کارهایی برای آن درس ها انجام داده اید ؟ نمره های خوب به شما کمک می کند تا روش های خوبتان را پیدا کنید .روش های خوب را در دفتر برنامه ریزی یا یک دفتر دیگر یادداشت کنید 

2- اشتباهات خود را پیدا کنید . اشتباهات شما یعنی یاد گیری های ناقص شما  . اشتباهات شما معلم های خوب شما هستند .بررسی آزمون  به شما کمک می کنند تا یادگیری های ناقص را به یادگیری کامل تبدیل کنید . فراموش شده ها و شک دارها نشانه های خوبی هستند ! این سوال ها به شما پیام می دهند که چه چیزهایی را ناقص یادگرفته اید . آن ها را یادبگیرید . وقتی اشتباهات را پیدا می کنید در زمان مطالعه و مسلط شدن ، صرفه جوبی می کنید . وقتی روی اشتباهات تمرکز می کنید زمان خود را برای تکرار مطالب ساده مصرف نمی کنید . بررسی اشتباهات سبب می شود روی مطالب چموش و سرکش بیشتر وقت صرف کنید .

3 - سوال های ساده را که اصلا  جواب نداده اید پیدا کنید .بعدا به سراغ سوال های ساده ای که جواب نداده اید بروید و آن ها را یادبگیرید . سوال های ساده را چطور می توانید پیدا کنید ؟وقتی پی دی اف  کارنامه تان را دانلود می کنید در پایین پی دی اف ، تصویر پاسخبرگ شما وجود دارد . در این پاسخبرگ سوال هایی که با ترام طوسی ( خاکستری ) مشخص شده اند سوال دشوار آزمون هستند و سوال هایی که رنگ سفید دارند سوال های ساده هستند.  بعدا به سراغ این سوال های ساده   بروید و آن ها را هم یاد بگیرید .

 

برای دو درس هدف گذاری کنید :

 هدف گذاری  چند از 10برای دو درس

با روش چند از 10 برای دودرس هدف گذاری کنید. چرا دو درس ؟ برای این که وقتی تعداد هدف هایتان زیاد باشد نمی توانید تمرکز کنید . در فاصله ی هر دو هفته روی یک درس یا دو درس کار ویژه انجام دهید . 

روی کدام درس ها هدف گذاری می کنید ؟ 

انتخاب با خود شماست ؟ سلیقه و روش هر دانش آموز فرق می کند . آیا روی درس های تلنگری هدف گذاری می کنید ؟ آیا روی درسی که زیاد خوانده بودید و نتیجه ی خوبی نگرفتید هدف گذاری می کنید ؟ آیا روی درس های نوسانی وزیگزاگی هدف گذاری می کنید ؟ ( درس های نوسانی درس هایی هستند که گاهی خوب هستید وگاهی  نه ) آیا روی درس هایی که قوی هستید هدف گذاری می کنید تا عالی بشوید ؟ ( یعنی نقاط قوت را به نقاط قوت پایدار تبدیل می کنید ؟ آیا روی درس های ضعیف هدف گذاری می کنید ؟ تصمیم با خود شماست ؟ یک یا دو درس را انتخاب کنید و روی آن ها هدف گذاری چند از 10انجام دهید 

هدف گذاری چند از 10چیست ؟ خیلی ساده است 

در کارنامه تان ببینید در آن درس چند از 10پاسخ داده اید برای آزمون بعدی تصمیم بگیرید که چند از 10را چقدر افزایش بدهید . یک واحد ؟ دو واحد ؟ تصمیم با خود شماست . بلند پروازی نکنید . هدف گذاری واقعی انجام دهید. 

 کارنامه ی پنج نوع درس  به شما کمک می کنند تاپنج نوع درس خودتان را پیدا کنید 

کارنامه ی هدف گذاری به شما کمک می کنید تا هدف گذاری چند از 10 را بهتر انجام دهید . 

از پشتیبان خود در باره ی کارنامه ی پنج نوع درس و کارنامه ی هدف گذاری راهنمایی بگیرید .

 

هدف گذاری روی تعداد آزمون ها 

تصمیم بگیرید که غیبت نکنید 

 روی تعداد آزمون هایی که شرکت می کنید هدف گذاری کنید . تصمیم بگیرید که غیبت نکنید . حتی اگر خوب درس نخوانده اید باز هم غیبت نکنید . قهرمانان پیوستگی نتیجه ها ی بهتری می گیرند .به جدول قبولی های قهرمانان پیوستگی نگاه کنید . تعداد دانش آموزان کانون که از دبستان به کانون آمده اند خیلی کمتر هستند اما چند برابر بقیه نتیجه ی خوب گرفته اند .  آمار تعداد آزمون های سال آخر را هم نگاه کنید آن ها که در سال آخر بدون غیبت بوده اند و 25 آزمون یا 24 آزمون داده اند  نتایج خیلی بهتری گرفته اند .این افر اد پس از شکست ها عقب نشینی نکرده اند و  ادامه داده اند .  شما هم  تصمیم بگیرید غیبت نکنید  و ادامه بدهید . وقتی ادامه بدهید حتما نتیجه ی خوب هم خواهید گرفت    

 

آیا برای تراز هم هدف گذاری کنیم ؟ بله اما...

برای تراز به صورت پروژه به پروژه هدف گذاری کنید 

در هرآزمون برای چند  از 10 روی یک یا دو درس هدف گذاری کنید اما برای تراز در هر پروژه هدف گذاری کنید . هر پروژه معمولا شامل سه آزمون است . کارنامه ی پروژه ای به شما کمک می کند تا متوجه شوید آیا در هر پروژه پیشرفت کرده اید یا این که ثابت مانده اید یا کمی عقب رفته اید . بهتر است به جای آزمون به آزمون در هر پروژه روی نمره ی تراز هدف گذاری کنید . هدف گذاری چند از 10بهتر از هدف گذاری روی تراز است . می دانید چرا ؟ 

 

برنامه را برای خودتان شخصی سازی کنید . چگونه ؟

برای شخصی سازی برنامه این کارها را انجام دهید

برنامه ی راهبردی آزمون را ببینید .

برنامه ی تفصیلی آزمون را هم در مجله ی آزمون و هم در سایت کانون بررسی کنید .

شاید دریکی دو درس در مدرسه عقب تر باشید . می توانید آن درس ها را در برنامه خودتان نگذارید و فقط طبق برنامه ی مدرسه درس بخوانید . شاید هم بخواهید خودتان پیش خوانی بکنید. اگر از برنامه ی آزمون عقب ماندید نگران نباشید چند ایستگاه جبرانی در برنامه داریم و می توانید در آن ایستگاه های جبرانی ، عقب ماندگی ها را جبران کنید .

author

مدیریت

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه