عادت به سخت‌کوشی، عادتی مثبت و مؤثر

کاری که انجام‌دادنش برای فردی بسیار ساده است، ممکن است برای دیگری دشوار باشد. مهم این است که هر فرد درباره‌ی توانایی‌های طبیعی خود و نقاط قوت و محدودیت‌هایش، شناخت کافی داشته باشد. نظم در انجام‌دادن کارها می‌تواند اوضاع را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود بخشد. همچنین به‌جای اندازه‌گیری میزان موفقیت خود در برابر دیگران، می‌توانید عملکرد خود را در مقابل اهداف مترقی خود بسنجید.

برنامه‌ای منطقی برای یک هفته‌ی خود تنظیم کنید و هر روز برنامه‌ را با توجه به عملکرد قبلی خود و شرایطی که در همان روز دارید، به‌روزرسانی کنید. لازم است که طبق برنامه‌ی منظمی حرکت کنید و برای انجام‌دادن هر کاری و رسیدن به هر هدفی، زمان مشخصی در نظر بگیرید. نظمْ شما را سخت‌کوش‌تر می‌کند.

اهداف قابل‌مشاهده و قابل‌اندازه‌گیری را برای خودتان فهرست کنید. بهتر است اهداف کوچک و زنجیره‌واری یادداشت و مشخص کنید تا بتوانید با دستیابی به آن‌ها، برای رسیدن به هدف بعدی انگیزه بگیرید. لازم است که اهدافتان را بنویسید و هر هفته میزان دستیابی به آن‌ها را اندازه‌گیری کنید.

یادگیرنده‌ی فعالی باشید. چه در کلاس‌های مدرسه و چه در کلاس‌های مجازی همیشه درباره‌ی ابهامات و سؤالات و تکالیف خود بپرسید و سعی کنید بیشترین میزان یادگیری را با پرسش و پاسخ به دست آورید. حتی پرسش از دوستان می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. یادگیریِ دقیقْ سرآغاز مسیر سخت‌کوشی است.

عملکرد خود را بررسی کنید. نتایج امتحانات و آزمون‌های خود را بررسی کنید و مشخص کنید که برای پیشرفت، به چه میزان باید تلاش خود را بیشتر کنید. وقتی مسیرتان شفاف و مشخص باشد، خودبه‌خود حرکت‌کردن در این مسیر، برایتان ساده‌تر خواهد شد و سخت‌کوشی به عادتی خوب در شما تبدیل می‌شود.

author

مدیریت

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه