بیشتر بخوانم یا بیشتر تست بزنم؟

پاسخ این دغدغه‌ها به‌طور مستقیم مربوط است به مراحل یادگیری و حیطه‌های شناختی بلوم که روش‌های یادگیری را مؤثرتر و بهینه می‌سازد. در مرحله‌ی اول یادگیری که در کانون، به آن ادراک می‌گویند، لازم است دانش‌آموزان مفاهیم اصلی را از کتاب درسی و جزوه‌ی معلم به‌صورت تشریحی و کامل فرابگیرند. در مرحله‌ی دوم یادگیری که در کانون به آن تثبیت می‌گویند، لازم است با حل تمرین تشریحی بیشتر و حتی حل نمونه‌سؤالات امتحانی، بر عمق یادگیری خود بیفزایند و دانش و اطلاعات خود را با حل مسائل دشوارتر از کتاب درسی و در حد نمونه‌سؤالات امتحانات تشریحی مدارس افزایش دهند. پس از آن، مرحله‌ی سوم یادگیری است که در کانون به آن تسلط می‌گویند. دانش‌آموزان لازم است پس از یادگیری کامل مطالب و حل سؤالات تشریحی و سپس امتحانات تشریحی، به سراغ تست‌ها بروند. بعضی از دانش‌آموزان دچار افراط و تفریط می‌شوند. مثلاً تمام وقتشان را صرف خواندن کتاب و جزوه‌ی معلم می‌کنند و دیگر فرصتی برای تمرین تشریحی و پس از آن تمرین تستی نمی‌گذارند. بعضی هم برعکس، پیش از آنکه مطالب را به‌خوبی و به‌صورت تشریحی فرابگیرند، به سراغ تست می‌روند و به‌اصطلاح تست‌ها را می‌سوزانند. لازم است بین تشریحی‌خوانی و تست‌زنی تعادل ایجاد شود.

شایان ذکر است که اولویت حل تست‌ با سؤالات کنکور سال‌های گذشته است. دانش‌آموزان پس از تسلط بر تست‌های کنکور می‌توانند به سراغ تست‌های تألیفی بروند. مراحل بعدی یادگیری در حیطه‌های شناختی بلوم شامل تحلیل و ترکیب مطالب و سپس تجزیه‌ی مطالب و در نهایت، مرحله‌ی داوری است. در کانون نیز مرحله‌ی بعدی یادگیری شامل ارزیابی و جمع‌بندی است. طی این دو مرحله، دانش‌آموزان با تحلیل عملکرد خود، نقاط ضعف و قوتشان را می‌یابند و خود را برای آزمون‌های جامع آماده می‌کنند که شامل همه‌ی مطالب و مباحث است. لازم است دانش‌آموزان برای یادگیری مطالب، به‌اندازه وقت صرف کنند. برای افزایش عمق یادگیری، آزمون تشریحی کانون ابزاری کارامدی است که هم نتیجه‌ی امتحانات دانش‌آموزان در مدرسه را بهبود می‌بخشد و هم در فرایند یادگیری و کمک به بازیابی مطالب تأثیری بسزا دارد.

با حل تست‌های متعدد و حضور در آزمون‌های تستی کانون، تسلط دانش‌آموزان افزایش می‌یابد. روش‌های تست‌زنی در این مرحله، نقش بسیار زیادی در نتیجه‌ی کنکور خواهد داشت.‌

مطالب مرتبط

author

مدیریت

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه